Kolla även Blogg #1  och Blogg #2 som är arkivmaterial.

En stenknäck

En solig dag vid fågelmatning

Många småfåglar samlas vid matningen. Fint att folk hjälper de små i vinterkylan.
Här är det hemma hos fotokompisen Juan.

En kall men solig morgon i januari

Dimman stiger från den öppna vattenytan vid sundet i Stäket. Den kalla luften värms av solens strålar. Sjöfåglar vaknar och putsar sina fjädrar. En fin stund mitt i vintern.

Filmproduktion till Skolmedia

Under sommar och höst har jag producerat naturfilmer om Sveriges olika djur.
Här kommer ett utdrag ur de 10 filmer som jag producerat för Skolmedia, som är ett företag som streamar utbildningsfilmer till skolorna. Skolorna abonnerar på denna tjänst och kan se filmerna som är runt 10 minuter långa. Varje film handlar om ett djur.
Djuren är Björn, Hjortar, Järv, Lodjur, Rådjur, Räv, Ugglor, Varg, Vildsvin och örnar.
Under 10 år har jag filmat de stora rovdjuren och andra djur i Sverige. Äntligen kan jag använda mitt stora arkiv till att sälja filmer.

Kunfsfiskaren.

Äntligen har jag hittat Kungsfiskaren, juvelen av fåglar i Sverige. Jag hade 2 st kameror samtidigt, som filmade med olika bränvidd.
Kul att kunna klippa med helt olika utsnitt för att få närbilder. Avstånd över ån är 32 meter och min GH5:a ger över 2000 mm brännvidd jämfört med fullformat.

Rovdjuren i Norden

Under tio år har jag filmat rovdjur i både i Sverige och Finland. Den första närkontakten med en stor björn gav verkligen björnfrossa. Sedan frossade jag i rovdjursbilder. Många fantastiska upplevelser har jag fått och jag delar gärna med mig av dem. Lodjuret har jag aldrig fått se och kommer nog aldrig få se heller, förutom på Skansen.

Hjälstavikens alla platser.

Under många år har jag besökt Hjälstaviken och fått uppleva fina möten med fåglar. Även naturen ger mig en skön upplevelse. Det här är en berättelse om hur du tar dig runt till de olika platserna, och vad du kan få se under dina vandringar.

Kattuggla under Skanstullsbron.

Kungsörn.

Hällefors ornitologiska förening har ett örngömsle på gränsen till Värmland. Flera Kungsörnar visade sig. En örn satt i ett träd långt borta, och efter 4 timmars spänd väntan kom den sakta flygande mot gömslet. Alla inställningar i kameran var klara sdan länge och det blev en perfekt slowmotionfilm.

En ung kungsörn frossar och fyller krävan. Sedan orkar han inte flyga utan går till skogs.

Resan till Finland i november gav många observationer.

1:a november åkte jag till Finlnd för att kanske få se varg. Det blev 5 otroliga dagar med massor av observationer. Första dagen kom både varg och Björn redan efter en halvtimme.
Björnen, en stor bamsebjörn kommer sova gott i vinter. Lite märkligt att den inte lagt sig än.
Alfaparet har fått en ny valpkull i år och de sex stora valparna såg ut som fullvuxna redan.
3 st kungsörnar och havsörn såg vi också. Kungsörnen var extra kul att få se.
Det blev ett häftigt ljud från min trådlösa mikrofon som jag satte upp i ett träd där jag trodde djuren skulle dyka upp.

Kul med björnen som luktar på min trådlösa mikrofon i trädet. Den lutkade gammal pensionär...

Namibia 2020

I sex veckor åkte jag runt i Namibia med 3 fotografer och filmare. Detta är endast en bråkdel av vad vi upplevde.

En av många filmer från Namibia 2020

Varg i Finnsk/Ryska gränszoonen.

Unikt möte med en vild vargflock.

En ögonblicksbild.

Filmar björn från ett litet skogsgömsle i östra Finland.

Jag vloggar och filmar samtidigt i ingenmansland inne i Ryska gränszoonen. Kul att kunna visa vad jag upplever live.
Filmen är textad både till Svenska och Engelska. Tryck på den lilla textsymbålen i underkant.

Ekorre hemma på tomten.

Blomsterprakten på Parnassen i Hjälstaviken

Hjälstaviken en av Sveriges finaste fågelsjöar.

En kväll i april, en av många, går jag sakta genom Parnassen och kollar i träden efter vårens nyanlända fåglar. Rödhaken sitter och sjunger. Fisktärnan skränar på ett litet tak över bron. Sävsparven sjunger på ett vassstrå. Hägern fiskar i strandkanten där mörtarna leker. En sån där skön kväll i solnedgången.

Smålom på Knuthöjdsmossen

Tidigt på morgon, innan solen gått upp gick jag ut på spångarna i naturreservatet.
De spökliga ropen från smålommarna hördes överallt.
Morgondimman steg från många kalla gölar och drev sakta iväg med den svaga vinden. Med vinden kom även orrarnas ljudmatta som förstärkte stämmningen. Solen steg över horisonten och färgade dimman varmt orange. Den ensamma honan ropar och lockar på en hane. Han kommer flygande och parningsritualerna startar. En ynnest att få se detta skådespel som försigått i tusentals år...
Min syster Margareta och Juan, en fotokompis, och jag bodde på vandrarhemmet och gick ut varje morgon och kväll. Tre dagar var vi ute och fotade och filmade.

Snart vaknar björnarna igen. En film från 2019

Ännu en skön dag i Parnassen

Skäggdopping uppvaktar

Större skogsmusen vill också ha gratis mat

Hjälstaviken på natten

Kattugglan är kvar i Hjälstaviken

Grågås äter grus för matsmältningens skull

Större hackspett hävdar revir i Hjälstaviken

Stjärtmes i Hjälstaviken

I dessa Coronatider kan man verkligen göra saker utomhus. Jag tar gärna med mig kameran ut i naturen. Hjälstaviken fylls på med flera fåglar varje dag. Stjärtmesen är visserligen stannfågel men fin att titta på och gäss och andra flyttfåglar kommer i stort antal.

Besök på Alunda Järngjuteri.

Upplands-Bro Fotoklubb fick komma på besök till Gjuteriet för att fotografera i en annurlunda miljö. Vi var 6 st fotografer från klubben. Detta var en av de sista gjutningarna för verksamheten slutar i Juli. Bara två gjutningar kvar, sedan går en epok sen 70 år i graven...
En spännande dag med svåra förhållanden i mörka miljöer. Jag filmade det hela och här kan du se hur gjutningen går till:

Kattugglan värmer sig i vårsolen.

I Hjälstaviken vid Parnassen finns en kattuggla som varit stationär i flera år.
Äntligen hittade jag den efter många försök. Här sitter hon och värmer sig i vårsolen. Det är väldigt viktig att vi inte kommer för nära och skrämmer bort den. Mycket folk rör sig på stigen men ugglan sitter ca 100 meter bort och jag använder 2000mm på kameran för att komma nära istället.

En skön "vårdag" i februari.

Vårsolen värmer redan och sjöfåglar återväntder. Fågelmatningen lockar många småfåglar.

Andra dagen blev bättre med närkontakt.

Övernattning i en stuga på Mattön. Vi såg fram mot en ny dag hos örnarna i gömslet. Korparna kommer ner först till åteln, men örnarna väntar länge i träden 200 meter bort. Till slut kom de ner en efter en och satte sig på marken och i grenarna. Men, ingen åt någonting... Kanske fiskar de i älvarna runtomkring som är helt isfria?

Ingen tur med örnarna, men korparna underhöll.

Vi sitter i ett gömsle, min syster Margareta och vår fotokompis Juan, och väntar på örnar. En örn sitter 200 meter bort och surar. Näe, jag kommer inte närmare... men korparna underhöll. På väg till övenattningsstugan stannade vi till vid Dalälven och hittade strömstaren.

Liveklippning med Videomixer

På Scandinavian Wildlife Film Festival i Hunnebostrand, filmar jag med två kameror. På GH5:an till höger, letar jag närbilder och på Gx85:an till vänster ligger på helbild. Båda kamerorna skickar HDMI signalen till ATEM Mini videomixer. Där klipper jag live mellan kamerorna. Utgående bild skickas till monitorn Video Assist från BlackMagik som bandar på SD-kort. Ljudet går in via XLR adapter/mixer på GH5:an från Rödes mikrofon NTG4+ på GH5:an och läggs in i utgående bild oavsett kamera. Det här betyder att hela filmen är färdigredigerad och klar på en gång. Finputs i efterredigering behövs bara för att putsa start o stopp och ev trimma colour och ljud.

Videostudio ATEM Mini från BlackMagic

Med den smidiga videomixern ATEM Mini från BackMagic så kan jag nu spela in livevideo med upp till 4 källor. Som mikrofon använder jag Rödes NTG4+ via kamera 1 som är Panasonic GH5. Till kameran har jag Mikrofonadaptern DMW-XLR1 från Panasonic. Det går att välja in ljudet från den kameran oberoende av viken annan källa som jag väljer in. Jag är mycket nöjd med mixern. För att spela in utgående bild från mixern så använder jag den lilla monitorn Video Assist från BlackMagic. Den spelar in på SD kort.
Som presentation använder jag Keynote för Mac.

Här är länkar till de olika prylarna jag använder:

Med nattkikaren "Bushnell Equinox Z2" på Skansen

På nyårsdagen åker jag till Skansen för att se om det finns några djur framme i mörkret. I skymningen filmar jag med en liten handycam filmkamera. När det blir mörkt så tar jag fram värmekameran för att kolla om det finns djur framme. Jodå, många vargar är ute och leker. Även järvarna är ute. Höjdpunkten är Lodjuret i trädet. Då är det riktigt mörkt men filmfunktionen med IR-belysningen på nattkikaren fungerar otroligt bra.

Nattkikaren filmar i mörker

Min nya nattkikare Bushnell Equinox Z2 filmar FHD i totalt mörker med hjälp av IR lampa. Testade på Livgardets område i Kungsängen. Ca 160 m från kossorna blev resultatet helt ok. Tur jag hade bilen med på väg hem bland alla kossorna... Nästa test var vid Sätra gård i Bro, där det finns en vildsvinsåtel. Inga svin denna gång men en ensam hjort betade i skogsbrynet.
Brännvidden är ungefär 450 mm jämfört med en fullformatskamera.
Dagtid fungerar den som vanlig kikare med filmning i färg. På natten väljer jag nattläget i svart vitt och kan välja att lägga till den inbygda IR lampan i olika styrkor.

Scandrock spränger för nytt reningsverk i Henriksdalsberget

Jag får i uppdrag av Scandrock att dokumentera en sprängning för det utökade reningsverket i Henriksdal. Jag är på plats kl 06:00 för att ställa upp kameran för timelaps under 6 timmar. Under dagen filmar jag övriga händelser. Borrningen av allla hål är redan gjord så nu gäller det att ladda med dynamiten. Laddning och programering tar ett antal timmar men klockan 14 är allt klart. Sprängarbasen ser till att alla står tryggt, och spränger salvan. En spännande dag för mig.

Metalite, ett metallband från Kungsängen får kulturstipendie av Upplands-Bro kommun.

Övernattning i örngömsle

Juan Avarena Banz, syster Margareta Setterberg och jag åker till Håkan Vargas örngömsle i Gävle. Vi går genom skogen i mörker, kommer fram till havet och Håkan ror oss över till ön med gömslet. Vi övernattar i gömslet och vaknar innan ljuset kommer. Det blir en lång väntan på örnarna som håller sig en bit bort. Tyvärr kommer de inte ner till åteln på hela dagen. Det är så med naturen att man inte kan vet när det händer.

Letar hjortar på Livgardets område

Typiskt att de kom när jag plockat ner för att gå hem. Upp med kameran igen, men de hörde mig... Lite spännande med militärövning och skjutning på övningsområdet, jag höll mig utanför... Hjortarna verkar vara vana med pang pang...

Drönarfilm från Lillsjötoppen

En film från Lillsjötoppen.
Mycket att tänka på vid flygning och spridning av flygbilder och flygfilm.
Du måste flyga utanför Kontrollzoner.Få ok med kommunen att flyga i naturreservatet Lillsjön/Örnässjön.
Sist måste du få spridningstillstånd av lantmäteriet för att sprida geografisk information. Men det går om alla kriterier är uppfyllda

Sista skymtarna av björn i Finland

Magnus Fredriksson från Rovdjusland, är i Finland på den sista björnresan för i år. Jag är lite avundsjuk.
Men jag kan ju alltid titta på filmen som jag gjort åt Rovdjursland. Stort tack Patrik Nystrand för den fantastiskt fina musiken.

Häger och skäggmesar i Hjällstaviken

Jag övernattar i min lilla husvagn, så jag kan kolla både skymningen och gryningen.
På kvällen ser jag hägern som fiskar. Jag går upp tidigt för att se om det finns någat att filma. Det skulle vara kul att få se skäggmesarna som är jättefina. Dom letar efter vassens frön som ramlar ner i blåsten. Dom hoppar fram som små dunbollar och pickar frön på spången.

Den första höstkylan med morgondimma över Örnässjön.

Jag går tidigt till Örnässjön för att njuta av morgondimman. Storlommparet glider förbi

Räv i gryningsljuset

Är på plats innan solen går upp. En räv jagar i det fina morgonljuset.
Jag är väl kamouflerad så räven går till slut förbi mig på bara 2 meters håll.

Örnässjön i morgonsol.

Efter soluppgången i Hjälstaviken åker vi till Örnässjön för att leta storlom och fiskgjuse.